2.
Text
a) vyjádření k oznámení záměru "Větrný
park Kelečsko" (1.12. 2008)
Krajský
úřad Zlínského kraje
Odbor životního prostředí a zemědělství
tř. Tomáše Bati 21
761 90 Zlín
-----------------------------------------------------------------------
Věc:
- vyjádření podle § 6 zákona č. 100/2001 Sb., o
posuzování vlivů na životní prostředí k oznámení
záměru "Větrný park Kelečsko", oznamovatele
BIOSTANICE s.r.o. (dále jen oznámení)
Známým přínosem větrných elektráren (dále jen VTE,
resp. VE dle oznámení) je využití větru jako obnovitelného
zdroje pro výrobu elektřiny. Záporné přímé vlivy
VTE na životní prostředí obecně jsou ve srovnání
s tradičními elektrárnami relativně malé.
V případě nevhodné lokalizace těchto elektráren
(zejména vysokých elektráren nad 35 m a středních
a velkých farem VTE - ve smyslu metodického pokynu
MŽP k vybraným aspektům postupu orgánů ochrany přírody
při vydávání souhlasu podle § 12 a případných dalších
rozhodnutí dle zákona č. 114/1992 Sb., které souvisí
s umísťováním staveb vysokých větrných elektráren
z roku 2005) mají však tyto stavby negativní vliv
na životní prostředí a mohou ho i poškodit.
Z negativních vlivů můžeme jmenovat například snížení
estetické a přírodní charakteristiky krajinného
rázu ve smyslu § 12 zákona č.114/92 Sb. v platném
znění (dále jen zákon), vlivy na území
chráněná zákonem, včetně přírodních parků, vlivy
na faunu, hlukovou situaci (slyšitelný zvuk, infrazvuk),
obyvatelstvo i na hmotný majetek.
Vzhledem k odbornému a územnímu zaměření se nezabýváme
všemi výše uvedenými vlivy v celé území, které bude
dotčené předloženým záměrem výstavby 17 VTE typu
VESTA v 90-2MW o celkové výšce 150 m. Předmětem
našeho zájmu budou především vlivy na přírodu a
krajinu ve smyslu zákona a ve vztahu k území Hostýnských
vrchů.
Pro prostorové posouzení jsme dle souřadnic VTE
uvedených v oznámení provedli polohopisnou lokalizaci
do GIS. Dále jsme zpracovali 3D model a dílčí posouzení
viditelnosti (pro 2 nejbližší VTE).
Ve svém dalším vyjádření budeme postupovat podle
oznámení, kdy přesnou citaci uvedeme uvozovkami.
Bod
1.
s.8, B.I.4
"Vystavěné větrné elektrárny nalezneme v oblasti
Oderských vrchů. Zde poblíž Potštátu byly postaveny
2 menší VE a 2 VE typu Vestas V 90 - 2MW v katastru
obce Veselí u Oder. Je připravován projekt na výstavbu
2 VE v obci Kladeruby typu Vestas V 90 - 2 MW. Projekt
je ve fázi příprav pro realizaci. Další projekty
VE v okolí nám nejsou známy. Projekt větrného parku
Kelečsko může mít malý kumulativní vliv s ostatními
projekty výstavby VE při pohledovém posuzování,
ale nebude mít kumulativní vliv s ohledem na jakoukoliv
jinou zátěž".
Není
brán v potaz "Větrný park Kunovice - Police"
s plánovanými 8 VTE, jehož EIA právě probíhá viz:
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=ZLK344.
Neumíme si vysvětlit fakt, že zpracovatel v oznámení
tuto skutečnost pominul. Umístění tohoto větrného
parku je přímo v lokalitě (Kelč), v nichž se nachází
největší skupina VTE z předloženého záměru (např.
vzdálenost VTE P8 je od jedné z VTE druhého záměru
cca 55 m, vzdálenost VTE P2 je od jedné z VTE druhého
záměru cca 90 m).
Na straně 11 oznámení je navíc uvedeno, že omezujícími
podmínkami v území jsou zejména potřebná dostatečná
odstupová vzdálenost od sebe tj. zajištění "nekradení
větru".
Bod
2.
Strana 11, B. I. 5.
Jako jedna z výhod záměru (pro kraj) je uvedeno
"upevnění stávajících pracovních míst",
na straně 17 je však uvedena bezobslužnost větrné
elektrárny, není tedy nijak vysvětleno v čem toto
"upevnění" a výhody pro kraj budou spočívat.
Snad budou základ VTE stavět místní zedníci ?
Bod
3.
Strana 13, B.I.5
Přímo v oznámení je uvedeno, že 1 VTE sestává minimálně
z 300 t kvalitní oceli, dále na straně 12, z železobetonového
základu 19 x 19 x 2 m, s těmito množství potřebných
surovin, které je nutné nějakým způsobem vyrobit,
již tvrzení, uvedené na s. 8, B. I. 5., že jde o
zařízení šetřící přírodu nemělo být prezentováno
tak jednoznačně. Na konci strany 13 je uveden odstavec
"Základ elektrárny je po demontáži zbaven ocelové
příruby a většinou se doporučuje jej ponechat v
zemi a přikrýt metr mocnou vrstvou půdy. Tento způsob
je k okolí citlivější než konečné odstranění a převoz
na skládku odpadů nebo k recyklaci". Takovýto
postup dle našeho názoru není v souladu ani se zákonem
o odpadech.
Jen na doplnění mimo vlastní vyjádření (bez přímého
ověření) uvádíme, že byl spočítán tento údaj: teoretické
nahrazení výroby el. energie z jaderných elektráren
větrnými elektrárnami by spotřebovalo asi 6x více
betonu a dokonce 10x více oceli oproti JETE. Dále
je nutné připočítat energii (elektrickou, ale i
ropu i zemní plyn) na výrobu VTE, materiál na přístupové
komunikace, el. vedení atd. Při využitelnosti 30
%, které je možné však např. na pobřeží v Dánsku,
ne však ve vnitrozemí jako v případě České republiky
je spotřeba betonu oproti JETE dvojnásobná a oceli
trojnásobná.
Bod
4.
Strana 24, C.I.2
Je sice uvedena PR Kelčský Javorník, ale jsou opomenuty
PP Vřesoviště Bílová (2,9 km od VTE P2) a PP Skalka
- Polomsko (3,95 km od VTE P2). Upozorňujeme, že
vzdálenost od PP Choryňská stráž je pouze cca 500
m.
Bod
5.
Strana 26, C.I.2 je uvedeno, že nejbližší EVL je
Hranická propast, ve skutečnosti je však nejbližší
EVL Choryňský mokřad - 1,645 km.
Bod
6.
Strana 26, C.I.3
Nesprávně je uvedeno, že se v území nenachází
přírodní parky, ve skutečnosti se ve vzdálenosti
do cca 3 km od hranic přírodního parku Hostýnské
vrchy nachází 3 VTE, a ve vzdálenosti tzv. silné
viditelnosti (do 5 km pak dalších 9 VTE).
Bod
7.
Strana 43, lokalita Kelč.
V části mamaliofauna je uvedeno, že netopýři
nebyli přímo na lokalitě sledováni, dále je uvedeno,
že za oblast zákazu výstavby VTE je považován 1
km od zimovišť a letních kolonií. Proto působí rozporně
závěr odstavce: "tyto podmínky jsou splněny",
uvedený i přes absenci průzkumu. Proto by bylo vhodné
průzkum provést, zejména pak v regionálním biocentru
154 Loučka (les Dobroníž), které je VTE prakticky
obklíčeno (7 VTE se nachází ve vzdálenosti do 500
m od hranic regionálního biocentra). Dají se předpokládat
i letní kolonie některých druhů netopýrů.
Bod
8.
Strana 46, C.II.6
Je uvedeno "V okolí zájmového území (okruh
do 3 km) se nachází pouze jedno zvláště chráněné
území. Je to PP Vřesoviště Bílová (2,4 km jihozápadně),
kde lze vlivy vyloučit". Byla opomenuta PP
Choryňská stráž ve vzdálenosti pouze cca 500 m od
nejbližší VTE a PR Choryňský mokřad - 2,55 km. Toto
je uvedeno správně až na straně 64.
Bod
9.
Strana 48, C.II.7.2
Je uvedeno: "Pro účely metodického pokynu MŽP
pro hodnocení vlivů vysokých VE na krajinný ráz
se jedná o vzdálenosti 2 - 5 km (okruh silné viditelnosti)
a 10 km (okruh zřetelné viditelnosti) v okruhu předpokládané
stavby. "
Studnička
(2005) dále rozlišuje
- Silná viditelnost [0 - 3 km] - prostor v okruhu
cca 3 km, kdy stavba bude velmi dobře viditelná
a rozlišitelná od ostatních prvků krajiny
- Zřetelná viditelnost [3 - 6 km] - okruh bezprostředního
působení stavby, cca do 6 km okruh
potenciální dobré viditelnosti stavby, stavba se
uplatňuje v krajinném obrazu zřetelně a
jednoznačně. Částečně může být potlačena, nebo její
projev ovlivněn či zmírněn jinými
převážně většími skladebnými prvky obrazu.
- Dobrá viditelnost [6 - 10 km] - okruh odkud se
již stavba nebude tak výrazně uplatňovat v
krajinném obrazu, viditelná ale bude a její projev
na přímém pohledu bude zmírněn jinými prvky
krajinného obrazu.
Bod
10.
Strana 53, D.I.3 Vlivy na hlukovou situaci a eventuelní
další fyzikální a biologické charakteristiky
Některé VTE jsou situovány pouze ve vzdálenosti
kolem 1 km od nejbližších obytných objektů. Podle
zahraničních studií je však doporučená vzdálenost
1,5 km.
Bod
11.
Strana 63, D.I.7
Je uvedeno: "V současném stadiu přípravy
není žádná z navrhovaných VE v kolizi s místním
systémem ekologické stability". Není vůbec
zmíněn regionální systém ekologické stability. V
bezprostředním okolí (do 500 m od regionálního biocentra
154 Loučka - les Dobroníž), je plánováno 7 VTE.
Bod
12.
Strana 65, D.I.7
Choryně
Je uvedeno:
"Je tak vyloučen vliv na všechny ostatní ZCHÚ,
CHKO, i Přírodní parky. Rovněž lze vyloučit vlivy
na lokality SCI a SPA, vzdálené více jak 3 km".
Vzdálenost od EVL Choryňský mokřad je však pouze
1,645 km.
Bod
13.
Strana 65, D.I.7
Kelč
Je uvedeno: "Z umístění VTE vyplývá, že (pokud
je to možno u zákresu v daném měřítku určit) jsou
dodrženy žádoucí vzdálenosti 200 m od RBC a RBK.
Tyto vzdálenosti je nezbytné dodržet".
VTE
P2, P4, P5, P1 - Kelč a VTE P1 a P2 (Podolí) ale
uvedené nesplňuje !
Bod
14.
Strana 67, D.I.8, 8.5
Je uvedeno: "Realizací výstavby větrných elektráren
v řešeném území dojde k zásahu do krajinného systému
v předmětné lokalitě. Narušení má rozsah, při němž
je krajinný ráz v každém případě narušen, ale ještě
v přijatelné míře vzhledem k velikosti agrocenóz
v území a malému počtu opakovaného umístění VE".
Dle našeho názoru je předčasné tvrzení, že krajinný
ráz bude narušen jen v přijatelné míře, navíc bez
zvážení kumulativnosti vlivů - viz bod č.1 a nevyhotovení
pohledových studií - nejsou součástí oznámení (fotomontáže
s umístěním modelů VTE dle skutečných měřítek).
V příloze jsou uvedeny jen pohledy.
Bod
15.
Strana 69, D.I.8
Hodnoty v uvedené tabulce jsou subjektivní. Dle
našeho názoru např. vliv na rysy a hodnoty přírodní
charakteristiky není středně silný ale velmi silný,
vliv na rysy a hodnoty kulturní charakteristiky
nelze určit jako žádný atd. Lze konstatovat, že
pro jednotnost posouzení chybí u tabulky definice
stupnice vlivů.
Bod
16.
Strana 70, D.I.8
D.II Komplexní charakteristika vlivů záměru na životní
prostředí z hlediska jejich velikosti a významnosti
a možnosti přeshraničních vlivů
Je uvedeno: "Z hlediska porovnání této stavby
větrného parku k jiným záměrům podobného charakteru
v České Republice a z výsledků zjišťovacího řízení
se jeví, že navržená lokalita se jeví z hlediska
velikosti vlivů na složky okolního životního prostředí
jako možná".
Toto
tvrzení, je v rozporu např. se závěrem stanoviska
k posouzení EIA v případě nedalekého (cca 9 km)
Větrného parku Rakov (14 VTE), č.j.: KUOK 124830/2007
ze dne 17. 7. 2008, vydaného Krajským úřadem Olomouckého
kraje, které je nesouhlasné. V průběhu procesu posuzování
vlivů na životní prostředí nebylo jednoznačně prokázáno,
že celospolečenský zájem na realizaci větrného parku
významně převažuje nad veřejným zájmem ochrany přírody
a krajiny - konkrétně nad zájmem ochrany krajinného
rázu. Tento park byl plánován ve velmi podobném
typu krajiny. Otázkou je zda autor oznámení toto
stanovisko nezná, byť je tento záměr v okolí předloženého
záměru jediným, který prošel celým procesem EIA
a stanovisko je uveřejněno na internetu (http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=OLK226).
Bod
17.
Přílohy
Součástí
příloh jsou Hodnocení potenciálních vlivů větrných
elektráren na obratlovce spolu s návrhy opatření
pro zmírnění uvažovaných negativních vlivů v kraji
Zlínském a to rozdělené podle jednotlivých lokalit
(Podolí, Kelč…). V lokalitě Podolí a Kelč je u čápa
černého uvedeno:
"Zde
je zásadní ověřit, zda se na lokalitě nevyskytuje
pravidelně a ve větším počtu, a že hnízdiště v okolí
nebudou dotčena. Lze vyloučit ovlivnění hnízdění
v okruhu 1,5 km. Možné ovlivnění na vzdálenost do
3 km nelze s ohledem na možné hnízdění v prostoru
Hostýnských vrchů jihovýchodně od lokality vyloučit,je
však málo pravděpodobné".
K uvedenému uvádíme, že hnízdění v Hostýnských vrších
není jen možné, ale je prokázané.
Závěry:
1) Vzhledem k výše uvedenému se domníváme, že provedení
záměru "Větrný park Kelečsko" může významně
ovlivnit životní prostředí včetně bezprostředního
okolí přírodního parku Hostýnské vrchy a pokud jde
o krajinný ráz (příp. i vliv na faunu) i jeho území
a je proto žádoucí před zahájením územního řízení
získat jako jeden z podkladů pro rozhodování nezávislý
a objektivní materiál, vzniklý za účasti odborných
subjektů a veřejnosti úplným postupem posuzování
vlivů podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí v platném znění.
2)
V dokumentaci vlivů by měl být kladen zvýšený důraz
na
a) posouzení kumulativních vlivů - viz bod 1. -
Větrný park Kunovice - Police
b) navrhujeme provedení posouzení vlivu záměru na
krajinný ráz včetně pohledových studií, vyhodnocení
vlivu na faunu (zejména ptáky a netopýry - vizuální
rušení, akustické rušení a přímé usmrcování) - s
důrazem viz bod 7. Průzkumy je nutné provést v dostatečně
dlouhém období a podle vhodných metodik.
c) doplnit posouzení vlivu záměru na regionální
územní systém ekologické stability - viz bod 11
d) opravu nepřesností - viz body 4., 5., 8., 12.,
16, 17.
3)
Vzhledem ke střední i silné míře zásahů týkajících
se krajinného rázu přírodního parku Hostýnské vrchy
a přilehlého území (části Podbeskydské pahorkatiny)
považujeme záměr v předloženém rozsahu a lokalizaci
jednotlivých VTE v rozporu s posláním přírodního
parku. Podle příslušného nařízení o zřízení
přírodního parku Hostýnské vrchy (1995) je jeho
posláním právě ochrana krajinného rázu. VTE jsou
umístěny tak, že svou výškou naruší vnímání horizontu
Hostýnských vrchů. Umístění VTE je v rozporu s koncepcí
Krajinný ráz Zlínského kraje (2005) i s s Koncepcí
a strategií ochrany přírody Zlínského kraje. Pro
minimalizaci snížení vlivu zásahu doporučujeme respektovat
v literatuře udávanou vzdálenost od hranic ZCHÚ
a přírodních parků 3 - 8 km (v závislosti na snížení
počtu VTE ve větrném parku a dalším hodnocení-viz
např. Culek 2008, Sklenička 2005, vlastní studie
viditelnosti pro VTE P2). Předběžně v této fázi
nesouhlasíme s výstavbou VTE P1, P2, P7 (Podolí)
a VTE P2, P3 (Kelečsko). Doporučujeme dále změnu
polohy P4 a P1 (respektive snížení jejich výšek).
- souvislost viz body č.6, 9
4)
Je nutné uvést do souladu v oznámení uvedené 200
m odstupové vzdálenosti VTE od regionálního biocentra
a biokoridorů VTE P2, P4, P5, P1 - Kelč a VTE
P1 a P2 (Podolí) uvedené nesplňuje ! - viz bod
13
ČSPOP
je občanské sdružení, které vzniklo v roce 1996.
Cílem naší činnosti je zejména ochrana přírody a
krajiny, dlouhodobě uskutečňujeme projekty v této
oblasti včetně mapování krajiny. Máme proto zájem
účastnit se v konkrétních případech procesu rozhodování
o činnostech, které mohou mít dopad na přírodu a
životní prostředí (§ 23 odst. 9 zákona č. 100/2001
Sb.).